miércoles, 10 de julio de 2019

Willy Bárcenas triomfa en Gandia

Text de la columna Va com Va del 9 de juliol de 2019


La setmana passada coneguérem per fi el cartell del festival Escena Gandia. Reconec que tenia molta curiositat després d'haver-li dedicat un Va com va l'any passat. I enguany també tinc algunes cosetes per comentar.

Vaja per davant que em sembla molt bé el canvi d'ubicació i sobre tot el canvi de dates. Així es comença a desestacionalitzar el turisme, que si no sembla que a agost s'acaba el món. I un poc s'acaba, de fet. Un festival de música ambiciós hauria de pensar-se com un esdeveniment que atrau gent específica i no només com una animació per als estiuejants que ja hi són. O siga, que per ahí, l'enhorabona.

També m'agrada veure clàssics com ara Víctor Manuel. Espere que cante "Asturias", que és una cançò que sempre m'emociona. I fins i tot els incombustibles Camela, que desafiaren amb les seues vendes massives la modernor cosmopolita decretada pels mitjans de comunicació als anys noranta. Promoció de boca a orella, com es deia, que donava compte dels gustos de molta gent en aquells anys de glamour per decret. Tenen el meu màxim respecte.

Però vull comentar també un parell de cosetes que m'han agradat molt menys. Per començar el valencià ocupa el mateix lloc a la web del festival, a les seues xarxes socials i a la seua programació que ocupava fa un any, és a dir, cap. I la presència de dones, encara que augmenta, encara està molt per davall de la dels intèrprets masculins. Igual un festival al qual apareix l'Ajuntament de Gandia com a co-organitzador s'ho hauria de fer mirar.

I també hi ha una altra cosa que si no la dic rebente. La mateixa setmana que m'enterí que l'ajuntament tridretà de Madrid cancelava unilateralment unconcert de Def Con Dos (primer se'ls jutja contra el seu dret a la llibertat d'expressió; després se'ls veta perquè els han jutjat, i així s'estigmatitza i criminalitza la dissidència a Espanya) m'entere que Escena Gandia serà obert per Taburete, el grup de Willy Bárcenas, el fill de Luis Bárcenas. Que l'esquerra no és com la dreta a l'hora de vetar gent està molt bé i l'honora. Que un xiquet de família bé de Madrid (un poquet corrupta, pot ser, però les famílies bé sempre són bé al cap i a la fi) es monte un grup i triomfe moltíssim són eixes coses que passen a aquesta Espanya oligàrquica que ja no em sorprenen. Però... una pregunta innocent tinc per a l'Ajuntament de Gandia: de veres és precís que es contracte el xurumbel Bàrcenas a un festival co-organitzat amb diners públic?

La foto del tamboret prové de www.habitat.net

No hay comentarios:

Publicar un comentario