Aquest article va ser publicar originalment al Llibret de la Falla El Port de Silla del 2019 Podeu llegir-lo fent clic ací |
El món de les falles
mai deixa de sorprendre'm. Moltes vegades per a bé, que conste. Però no sempre.
El que vaig a contar va passar a Gandia, però em tem que no és exclusiu de la
capital de la Safor. Les falles passades una falla molt coneguda i molt elegant
va ser sancionada per retirar totes les bases abans de la cremà. Sembla que
havia arribat a un acord amb els seus artistes per no cremar-les i tornar-li-les.
Pel que he sentit dir, sembla que altres falles havien tornat algun ninot als
mateixos artistes. Aquesta arribà més lluny i la seua espectacular innovació va
consistir en tornar totes les bases. Moltes vegades es diu que les falles
abusen del recurs dels indults honorífics. En aquest cas no estem parlant de
que se'ls anà la mà regalant ninots a la fallera major o al president. En certa
mesura, ni tan sols els ninots eren de la comissió. Es pot dir que la seua
falla era en part una falla de lloguer.
Aquest tema em sembla
greu, trist i escandalós, i no es pot comparar en absolut als refregits (ni els
clàssics per reutilització de motlles, ni els digitals), perquè no estem
parlant de diferents individus d'una sèrie sinó literalment d'utilitzar el
mateix ninot en més d'una falla. Llogar un ninot, plantar-lo en el carrer per
tindre una falla més gran i amb més bases pel mateix preu, obtindre un bon
premi i després tornar-lo, no només és un agravi comparatiu, un exercici d'avantatgisme,
respecte a les comissions que cremen la seua falla sencera, que també, sinó que
atempta contra el mateix sentit de la festa de les falles. Açò va de plantar un
monument satíric al carrer i cremar-lo la nit de Sant Josep. Totes les altres
coses són boniques, emocionants i divertides, i completen la festa tal com ha
arribat als nostres dies, però no deixen de ser coses afegides a eixe ritual
del foc que li dóna sentit a tot. Si no cremem la falla, no estem fent falla.
Això ho va entendre molt bé aquella comissió de la Ciutat de València que
volgué indultar una falla infantil sencera i acabà cremant-la unes setmanes
després. És falla perquè es crema.
Crec, però, que el fet
dels ninots de lloguer i el sentit profund de la picaresca que s'hi amaga, no
és només una anècdota, sinó que arrela en problemes que la festa arrossega desde fa dècades. Com a mínim jo
distingisc dos.
D'una banda precisament
la pèrdua de pes específic del monument dins de la vida de la comissió. Tant ha
anat augmentat la importància d'altres elements, que per a alguns fallers i
falleres la falla és un element més i ni tan sols el més important. Recorde fa
uns anys que em vaig trobar un artista faller molt admirat per mi, José Manuel
Alares, plantant quasi en solitari una falla infantil no massa lluny de
l'estadi de Mestalla a la Ciutat de València. De fallers o falleres no hi havia
ni un. A cent metres, aproximadament, la falla celebrava dins de la seua carpa
un esdeveniment infantil. Hi havia alguna cosa més important per a la xicalla
de la comissió en eixe moment que veure alçar-se la seua falleta de l'any?
Realment no podem culpar a eixos xiquets i eixes xiquetes perquè hagen perdut
la perspectiva sobre el que fa que les falles siguen falles. Evidentment els
seus majors no els ho han transmés perquè tampoc semblen tenir-lo massa clar.
En eixa lògica, llogar ninots és un pas natural. Si això deixa més diners per a
altres coses accessòries i damunt s'aspira a premi, doncs, tot va rodat.
D'altra banda, és de
veres que per a fer la trampa de la falla de Gandia fan falta dos, la comissió
i els artistes. La sanció va recaure en la comissió, però em sembla evident que
en aquest cas els artistes van fer si més no d'element incitador a la
corrupció. Algú em podria dir que en el fons va en el mateix sentit que la
consolidada pràctica -hui en retrocés en part per la política de subvencions-
de declarar un pressupost inferior al real. Em sembla malament, i em sembla
molt greu perquè una vegada més adultera el concurs (ai, el concurs, què
perniciós és) i perquè no deixa de ser una manera de defraudar. Però torne a
insistir que la práctica del lloguer de ninots atempta contra la mateixa
essència de la festa fallera, per la qual cosa, al menys en sentit faller, em
sembla encara més greu.
Ara bé, perquè fan els
artistes eixes coses? Perquè s'atreveixen a plantejar-les a les comissions? La
resposta ens duria a les condicions dolentes de l'ofici, a com de difícil
resulta viure de fer falles i a la manca de valoració de l'originalitat i de la
tasca creativa de disseny que les falles impliquen. Moltes comissions continuen
contractant les falles a pes (a volum), i moltes vegades el benefici que els
artistes obtenen de la seua feina apenes serveix per cobrir despeses. Quan es
planten falles conceptuals, falles diferents, sempre hi ha qui assenyala com a
argument definitiu: "i per a fer açò li han pagat tant?" Fins que no
assolim que l'artista faller és un artista, i que per tant cal recompensar el
treball creatiu i -i no estic pensant en pagar més, perquè sé com estan les
finances de les comissions, sinó possiblement en fer falles més xicotetes pel
mateix diners- estarem entre tots matant el col.lectiu. El contrari de fet
incentiva pràctiques tan aberrants com el lloguer de ninots, i posa en risc l'ofici.
Ara a València algunes veus estan advertint de la mort de la ciutat fallera.
Tant de bo encara estiguem a temps de revertir la situació.
La foto l'he treta de telesafor.com
No hay comentarios:
Publicar un comentario