Article publicat al Llibret de la Falla Plaça Germanies d'Alzira del 2019. "Falles salvatges" |
La meua falla, Ripalda,
Beneficència i Sant Ramon, va començar a atrevir-se a fer falles
"diferents" l'any 2004, quan Víctor Valero (l'artista conegut com a
Marc Martell), tot un històric de la independència artística dins del món de
les falles, va plantar amb nosaltres la seua primera falla infantil. L'any
següent va ser Dani Jiménez Zafrilla en la seua etapa més agosarada: ens plantà
una falla amb un remat negre i uns mussols daurats. Per a mí és la seua millor
falla, i crec que una de les més impactants de les que s'han plantat en la
nostra placeta.
Des de 2015 l'autor de
la nostra falla gran és Giovanni Nardin: un artista molt personal que combina
l'ús exclusiu de la fusta amb una estètica potent, expressionista, que capta
amb traços essencials dinamisme, força i moviment. A una part de la falla ens
encisa des dels principi, a altra part és ell, amb la seua actitud pedagògica i
tranquil.la, i amb la seua implicació en el projecte i amb la comissió, els qui
els cau molt bé i li perdonen que faça coses tan estranyes. A tots, però, ens
agrada veure gent a cada moment dels dies de falles que ve a veure la nostra
falla, que la inclou en el seu recorregut per la ciutat en festes. Recorde amb
emoció la primera vegada que una parella em va preguntar pel barri on estava "la
falla Ripalda-Beneficència". Em vaig quedar pagadíssim.
Apostar per falles
diferents té premi, encara que els jurats no sempre les sàpien ni les vulguen
entendre: per començar, cada falla és vertaderament diferent, i fixa de manera
individual al record la imatge de cada any; però a més, tenen el seu públic, un
públic entés, culte i amb criteri, que valora el que tenen les falles
d'instal.lació artística, d'obra expressiva i oberta plantada en mig del
carrer. En poques ciutats del món hi haurà eixa interacció entre els artistes i
el poble, amb l'art presidint la recuperació per a la gent de l'espai públic.
(La foto prové de https://www.facebook.com/ribesancultura/)
No hay comentarios:
Publicar un comentario