miércoles, 27 de febrero de 2019

Petjades que no volem que s'esborren

Text complet de la meua columna Va com va que es va emetre per Ràdio Gandia el 26 de febrer de 2019
Es pot sentir ací l'àudio

"Quan era xiquet -i adolescent- m'agradava escriure paraules en la sorra. El meu nom, per exemple. O alguna frase bonica. O algun dibuix molt senzillet -jo sempre he dibuixat molt malament-. Ho feia sobre tot al vespre, quan eixia a passejar per la vora de la mar i havia molt poca gent a la platja.  Em resultava fascinant esperar que el mar l'esborrara. Primer el llepava tímidament, s'enduia apenes els primers traços. Després, de cop i volta arribava l'ona, el cobria sencer i en retirar-se no quedava absolutament res, ni rastre de la meua acció sobre la llisa superfície de l'arena..."

Així, d'aquesta manera tan paradoxal i metafòricament fallera -canviant el foc per l'aigua- comença el meu article d'enguany al llibret de la Falla Beniopa, "Les falles com petjades en la sorra", que ha guanyat el segon premi Ajuntament de Benirredrà al millor article publicat a un llibret de Gandia. El divendres passat el vaig recollir amb molta emoció, junt als guanyadors del premi Joan Climent i junt a Xavi Ròdenas, el guanyador del primer premi, al que aprofite per donar-li l'enhorabona.

Una vegada més em va impressionar la manera com les falles de Gandia viuen la cultura escrita al voltant de la festa. El Museu Faller estava ple de fallers i falleres desitjosos per conèixer els guanyadors o guanyadores, i sentint com un triomf important de la seua comissió que un article publicat al seu llibret obtinguera un guardó. Senten -perquè ho és- que els llibrets i la literatura en valencià formen una part essencial de la nostra festa, perquè són eixes petjades que no volem que s'esborren en la sorra, i que formen part d'una llarga sèrie d'elles que ens fan poble, que ens fan ser el que som.

A més, és molt important que una institució com l'Ajuntament de Benirredrà faça seu el premi i el recolze sostingudament. En efecte, que sentisca que és important vincular el nom d'aquest entranyable municipi a uns premis literaris tan arrelats a la cultura popular és un símptoma molt clar com de viva està la cultura en valencià a la Safor, com de més enllà de polèmiques estèrils i paralitzants es troba. I sí, en efecte, Benirredrà és molt guai i és un honor estar entre els guanyadors dels seus premis.

I un altre lloc que també és molt guai és Beniopa. Em dóna sort. Des que a l'any 2015  Patri Fuster em contactara per demanar-me un article perquè m'havia sentit a una Mostra de Llibrets i vam guanyar per primera vegada, tinc eixa sensació. A Gandia -i a Beniopa- em sent estimat i reconegut i això mai podré agrair-lo prou. Amb la falla Beniopa hem fet grans coses junts. I les que ens queden. Amb gent com Juanjo Reig i el seu equip. Perquè encara ens queden moltes petjades que afegir a la série, encara tenim per davant un futur per començar.

Les fotos de l'acte de lliurament dels premis són de Xavier Estruch

No hay comentarios:

Publicar un comentario