martes, 18 de febrero de 2020

La llum retrobada




Crec que ho he contat moltes vegades, però ara ja fa temps que no. Cal ser capaç de tornar a mira al passat, però sense melancolia, sense abandonar-se al tèrbol gaudi de la recança. Jo passava les falles en casa de la meua àvia Rosa, al carrer de la Mare Vella número 21, al Barri del Carme. Per això les primeres cremades que recorde són de la falla del Portal de Valldigna i de la placeta de l'Àngel. Cada vegada són més remotes però tanmateix –o potser precísamen per això- es conserven nítides en el record.

I d’aquelles falles sempre puc recordar la falla que plantava Na Jordana. A la placeta del Centenar de la Ploma inclús, que jo vaig ser xiquet als anys setanta. Recorde el cap elegant i enorme d'una dona. Recorde un tiovivo que girava amb una figura tapada i enigmàtica i a mon pare contant una història d'una mena de conxorxa internacional. Recorde després la falla que caigué perquè no la pogueren plantar a la placeta i hagueren d'assomar-se a la intempèrie de la plaça del Portal Nou. Jo m'assomava aleshores a altres intempèries, per això ho recorde bé. Recorde una falla enorme sobre els signes del Zodiac. Sé que era enorme, però més enorme era als meus ulls atònits dels 12 anys. I recorde també aquelles falles que estava malalt i que per poc me les perd senceres però encara arribí a veure una gran esfinx amb un don Quixot xicotet al damunt. I podria seguir i omplir aquesta columna d'un demorat je me suviens: els caps dels vells i el braser albirant el barri, dos peixcadors damunt d'una ona mediterrània encarant el cel inclement d'aquelles falles que no va parar de ploure i en les que jo estava a punt d'entrar en la universitat, i una falla dins d'una plaça, una metafalla, i un pinotxo gegant, i els Beatles i el verí del teatre.

Recorde que cada any compràvem el llibret. Un any estava plé d'articles sobre el barri, altre era una caixa plena de cosetes. Els llibrets de Na Jordana els llegia i els rellegia. “La nostra placeta parla”, posava en algun lloc, ho recorde bé. I la seua placeta em parlava, d'arrels i de pertinences, de fer falla, d'orgull de barri. Borrego i Galindo, Borrego i Pitarch, Alarte i Querol: cognoms fallers, del barri del Carme, coneguts llibret rere llibret, celebrities al nostre món xicotet.

Ja fa anys que tinc la sort que Pere, i Vicent i la gent de Na Jordana són amics meus i amigues meues. He escrit al seu llibret i m'he sentit a casa al seu casal. Però no perden l'àura d'aquelles nits de març a casa després de recórrer la ciutat en festes llegint els seus noms a llibrets mítics. Sóc amic de celebrities de la meua primera adolescència. Quasi res. A veure qui pot dir això.

En totes eixes coses -i encara en altres- he pensat des que el diumenge Na Jordana Teatre va muntar una obreta escrita per mí al Talia a la Presentació d’Ariadna, la seua fallera major. I ha sigut bonic aleshores mirar aquell passat, sense melancolia. No hi ha recança, aleshores, sinó, al contrari, ric de tot el que has trobat fent el camí, joia de viure, i de ser valencià i d'esperar un any més que arribe març. Perquè no hi ha espai per a la melancolia quan comproves que aquella llum remota és esta llum, retrobada.

La foto de la Falla de 1984 prové de Najordana.es; la de 1989 de cendradigital.com

No hay comentarios:

Publicar un comentario