miércoles, 16 de enero de 2019

El batec de la festa




Text de la meua columna Va con Va emesa a Ràdio Gandia el 15 de gener de 2019

    El divendres passat vaig anar amb molta il.lusió a la presentació del Foc i Flama del 2019. No era per a menys perquè enguany tinc la sort de que al seu monogràfic, titulat "El batec de la festa", uns poemes meus dialoguen amb les fotografies de Salva Gregori i Rafa Andrés. Realment em sent molt honorat per compartir publicació amb ells i amb el seu talent no només per a fer fotos magnífiques, sinó per a iluminar xicotets aspectes, detallets entranyables que expliquen de manera emotiva el que són les falles per a les nostres comunitats. També m'impressiona agafar el testimoni d'escriptors molts importants per a la ciutat de Gandia i completar la trilogia encetada per Vicent Lloret i José Manuel Prieto. Gandia em tracta molt bé. Em sent valorat i estimat i ací tinc ocasió de fer realitat somnis com ara veure les meues paraules editades amb tant de gust i en un context tan espectacular. (Ací trobareu el Foc i Flama 2019. El monogràfic "El batec de la festa" a les pàgines 88-165)

A més, hi ha moltes altres coses que m'agraden del Foc i Flama de les falles de Gandia. Per exemple, destaca el protagonisme que tenen els xics que acompanyen a les falleres de la Cort d'Honor de les Falleres Majors, que apareixen representats en pla d'igualtat. Les falles de Gandia han donat una primera resposta, dinàmica i oportuna, a un problema que per exemple a la ciutat de València sembla irresoluble. M'agrada també el protagonisme que tenen els monuments fallers, i per tant els seus artistes, amb els esbossos de l'any en curs i les fotografies de cada falla de l'any anterior. M'agrada que és un enorme anuari, però al mateix temps un llibre orgànic i coherent, gràcies a la posició central del monogràfic. Poden estar molt contentes Laura i Júlia i la resta de falleres majors de Gandia que han gaudit del seu Foc i flama.

A més em va impressionar l'expectació que desperta. La seua presentació va ser un acte social magnífic, aglutinador de la comunitat. Una vegada més les falles de Gandia posen en un lloc d'honor la cultura, li donen la importància que es mereix. Ja voldria la Junta Central Fallera de València  que la presentació del seu Llibre Oficial Faller fos tan reeixida, tan brillant i tan important per als fallers i les falleres del Cap i Casal. Realment les falles de Gandia teniu molts motius per estar orgulloses de la vostra festa. Jo ho estic de que em deixeu un raconet per formar-ne part.

Sabeu de què tinc ganes ara? D'escoltar el pregó de les falles 2019, amb la veu de la gran Puri Naya i les paraules de Vicenta Llorca i Rosa Roig. I és que és passar Nadal i, malgrat el fred, sentim que ja estem en falles. El nostre hivern ja vol la primavera.

No hay comentarios:

Publicar un comentario