Aquest article va ser publicat al llibret de la Falla El Canet, de Cullera de l'any 2017 |
Al segle XIX de vegades
les falles presentaven a la censura governamental esbossos aparentment
inofensius i despolititzats. Després, quan els monuments estaven plantats a la
plaça, era evident per a tot el món el doble sentit, de vegades polític, o de
vegades veïnal. I no eren infreqüents els casos de ninots retirats per la força
pública o destruits airadament pels partidaris del partit ofés o fins i tot pel
mateix veí maltractat per la sàtira.
Fins i tot als anys
quaranta les falles gosaren de fer referència a temes prohibits i ben incòmodes
per al poder: a la fam de les classes populars, per exemple, o a l'estraperlo.
De vegades de manera críptica, però de vegades molt evident. Al Museu faller de
València es pot veure repetidament fins i tot en ninots indultats: la cacauera
estraperlista de 1943, obra de Modesto González, a la qual se li veuen els
paquets de tabac eixint pel fons del cabàs trencat, o el lladre de coloms de José
Barea (1954) que té els coloms com a principal aport proteínic a la seua dieta.
A finals dels segle XX
i a principis del segle XXI trobem la imatge paradoxal dels polítics corrent a
fer-se la foto al costat del seu ninot. Per als polítics el vertaderament
preocupant no és eixir en la falla, sinó al contrari, no ser representats o ser
poc representats. Moltes vegades la crítica és blana, amable, vorejant
l'afalac. Fins i tot, a la ciutat de València, als anys de ferro del Barberato,
hem assistit a falles descaradament apologètiques, algunes pagades amb diners
municipal, com el Gulliver aquell de l'any 1999, que s'alçava del llit del Túria
i al qual l'alcaldessa li anava dictant a l'orella els grans projectes que
tenia per a València.
A un moment al qual no
tenim censura, al menys de manera legal i descoberta, l'humor faller sembla
haver estat completament domesticat. El poder ha optat pel reforç positiu però
enverinat del premi, de la subvenció, de la xarxa clientelar i d'estendre a les
comissions de falles la il.lusió de participar dels oripells del poder. I
moltes vegades les falles han respost a estes temptacions amb resignació o fins
i tot amb complaença.
Evidentment, al fons
d'aquesta actitud jau l'herència imaginària de quaranta anys de dictadura i
segles de caciquisme. Parlar de política podia ser perillós, era de mal to,
podia portar problemes a qui gosara fer-ho. Enfrontar-se al poder podia
ocasionar la repressió immediata, però també la mort social, l'exclusió, o tot
un divers ventall de represàlies. De manera que calia anar amb peus de
plom, Hi havia valents, clar. Hi havia
esperit de resistència. Però els mecanismes coercitius anaren fent-se majors i
més perfectes i subtils fins a ser interioritzats per amples capes de població.
Al anys més foscos de la dictadura la censura censurava poc en realitat. La por
és sempre la censura més efectiva.
Com trencar aquestes
dinàmiques? La resposta, evidentment, supera els límits de la problemàtica
fallera, i té a veure amb la construcció d'una vertadera opinió pública,
resistent, per exemple, a la banalització de la corrupció. I en efecte hi ha
sectors de la societat valenciana i espanyola que funcionen de veres com a
societat civil, conscient i crítica.
Moltes vegades he dit que
les falles han d'arribar a ser tan plurals com la societat valenciana. Tots els
sectors de la nostra societat haurien de tindre espai, i les diferents
sensibilitats haurien de trobar la manera de fer seues unes festes com aquestes,
basades en el foc i en la sàtira. Tot el demés és accessori. En la mesura en
que sectors diferents de l'opinió s'incorporen al món faller confie en que la
crítica anirà tenint més importància i també s'aniran ampliant els espais de
llibertat i d'independència respecte al poder. Les falles més rebels, les
falles populars i combatives, de dins i de fora de les Juntes Centrals i
Locals, són d'alguna manera les més fidels a l'esperit original, popular,
irreverent i carnavalesc de les falles.
I de fet crec que als
darrers anys anem trobant cada vegada espais més amples en aquest sentit. Però
si aquesta extensió de la festa per tots els espais socials, si aquest procés
no es consolida, les falles podrien fossilitzar-se, esdevenir informació
social, celebració ritual entre altres coses de les jerarquies socials, de les
relacions de poder i de la magnificència de les classes dominants. I això
acabaria per matar-les, ja que allunyaria de manera irreversible als joves, als
creatius, als artistes d'avantguarda, a la gent crítica, que acabaria per
veure-les com a escenificació del poder en elles mateixes. És a dir, desactivar
la crítica convertiria a les falles en closca buida, en tòtem simbòlic i
identitari només que dels components més conservadors i fins i tot reaccionaris
de les societats dels nostres pobles i ciutats, en un repertori rutinari de
rituals rancis.
En la pròpia lògica de
la festa de les falles es troba el millor antídot perquè això no esdevinga. Una
festa nascuda de l'expressió popular de la crítica i la sàtira pot tornar a reactivar-se
en qualsevol moment, donat que la seua transformació salvadora consisteix en
tornar a l'origen. Això depen de tots i de totes. I no només pel que fa a la
sàtira: calen unes falles igualitàries, no sexistes, no homòfobes, plurals tan
estètica com ideològicament: unes falles diverses com el poble que les crea, una
festa que puga expressar la perspectiva popular, i que no es limite a confirmar
la imatge que el poder té del poble, la imatge a la qual vol el poder que el
poble es conforme.
Les falles seran
populars i combatives o no seran. Però sóc optimista. Estic segur que ho seran,
com ja -també- ho són. El poble valencià és (pot ser, sempre acaba per ser-ho)
com volia Vicent Andrés Estellés, un poble unit, alegre i combatiu.
No hay comentarios:
Publicar un comentario