miércoles, 19 de junio de 2019

Sobre la dreta valenciana i els "virus"

Text complet de la columna Va com va emesa per Ràdio Gandia el 18 de juny de 2019
L'àudio complet es pot sentir fent clic ací


Aquest cap de setmana s'han constituit els ajuntaments per a la nova legislatura, i vist el vist tenim motius per estar contents, pel tarannà dels equips de govern, per la coherència i també per la normalitat democràtica amb la qual han accedit als càrrecs.

Per això em van cridar l'atenció unes declaracions que vaig sentir de Víctor Soler. Sembla que li dóna"autèntica por" -i cite literalment- en concret que siga gestionada perCompromís més Gandia Unida la regidoria de "cultura, per a continuarpropagant el virus del pancatalanisme en Gandia". També li preocupa que esvaja a gestionar urbanisme, i això després de referir-se tot escandalitzat al'"esquerra radical catalanista". Em van cridar l'atenció, em van sorprendre i em preocupen. No he tractat personalment mai Víctor Soler, però em sembla una persona que parla molt bé, que té un molt bon domini de les estratègies retòriques, i això sempre m'ha paregut un senyal d'inteligència. Per això no crec que haja sigut una errada o un lapsus.

Ja vaig dir que qualificar Pep Alandete (o el seu equip) de perillosos radicals fa riure directament. La seua bonhomia desarma immediatament l'adjectiu. I clar, no em sorpren que al candidat del PP li preocupe que l'urbanisme siga gestionat per partits amb clara sensibilitat ecologista coneguent com coneguem el model urbanístic del seu, però el que a mí més em va preocupar d'aquestes declaracions, i em va sorprendre i em va causar pena va ser allò del virus. Del virus d'eixe fantasma tronat farcit d'auto-odi que és la matraca del pantacalanisme. I parlant de cultura. I expressant-lo en perfecte valencià.

Aquesta metàfora del virus té una llarga i perillosa tradició política. La ideologia de l'altre -la cultura de l'altre, que a tot açò en aquest cas ni tan sols és la de l'altre- és un virus, és una malaltia, que cal extirpar, cal desinfectar i tota aquesta retòrica antisèptica. En general qui han utilitzat aquesta figura han estat molt disposats a eliminar físicament els portadors d'aquesta malaltia. Se'm venen a la ment exemples, per exemple de Ramiro de Maeztu en la seua etapa feixista. I, clar, eixe rotllo de l'extirpació dels virus era la retòrica dels nazis. Perquè clar als virus cal eliminar-los. Una vegada deshumanitzat l'adversari esdevingut enemic el corolari és clar. Ara que està tan de moda banalitzar el nazisme, cal recordar exactament quins eren els gestos preferits de la seua propaganda.

Realment crec que Víctor Soler no necesita caure en una competició per superar Toni Cantó en burrera i sobreactuació. No és digne d'ell. Faria bé en fer una oposició constructiva i democràtica. Tots i totes guanyariem. També -estic segur- una part important dels seus electors. Em negue a pensar que hi haja molta gent a Gandia que pense que la nostra llengua i la nostra cultura siga un virus que haja de ser extirpat.

No hay comentarios:

Publicar un comentario