-->
![]() |
Aquest article va ser publicat originalment al Llibret de la Falla Tio Pep de València del 2019: El lleó de Mestalla |
Com bé demostra la
falla del Tio Pep d'enguany les falles començaren a tractar el tema del futbol
des de ben aviat. No podia ser d'altra manera: les falles i el futbol eren,
allà pels anys vint del segle XX, dos fenòmens culturals urbans i massius i
estaven condemnats a trobar-se. L'un era un esport percebut com a modern,
encara amb un toc cosmopolita, però ja molt arrelat en capes creixents de la
societat. Les falles, consolidant-se com a festa major de la ciutat, estaven
estenent-se a tots els barris de la ciutat i completant la seua
institucionalització. Eren un fenòmen nítidament urbà, i tradicional en el
sentit modern que tenen les tradicions, és a dir, etern retorn imaginari
compensador de la rapidesa dels temps als quals tot el que és sòlid s'esvaeix
en l'àire, com ja havia diagnosticat Karl Marx. I per això mateix, pel seu
caràcter modern, estaven creixent en importància i en presència en la vida social
de la ciutat, absolutament compassades al ritme de la seua època. A més, les
falles i el futbol compartien un altre tret fonamental: el seu caràcter
identitari. La revista Pensat i Fet,
per suposat, la dinàmica revista de Josep Sanmartin, Josep Maria Esteve i
Victòria i Ramil, anava a ser testimoni de la seua trobada.
No sempre, és clar, va
ser amable, precisament pel caràcter importat del futbol. Encara en els versos
que acompanyaven l'esbós de la falla Gràcia i En Sanç de l'any 1931 podia
llegir-se "Fútbol, boxe, pedestrisme... / Be fa falta un Don Quixot / que
acabe en tant d'exotisme". De fet, Francesc Vidal i Roig trobava alguns
motius l'any 1924 per cremar-lo: "Un pare fart de gastarse / en botes lo
que no vol, / diu qu'eixe joc del futbol / també devia cremarse".
Però la mateixa
revista, sempre atenta al pols de la societat valenciana, el mateix any, en la
repassada que venia fent a les opinions de diversos representants de la
societat valenciana sobre la festa de les falles, inclou l'article: "Lo
que diuen de les falles els capitans del futbol". Molina, del Gimnàstic explicita
en ell el que les falles i el futbol tenen en comú: "Els artistes, fent
art en les falles, aspiren a enaltir el nom de València. Els juadors de futbol,
¡tots!, al vestir els respectius jerseys, no volen més sino que la gloria que
alcansar puguen siga tota per a Valencia. I es perque, al fi al cap, falleros i
futbolistes portem sanc germana en les venes". Antològica és la
contribució de Cubells, el capità del València F. C., en versos molt fallers:
L'any anterior, en el
repàs als "Pepes" de diferents àmbits socials, li havia tocat el torn
a "els pepes futbolistes". L'article ens ofereix una perspectiva
costumista molt interessant del que era en aquell moment el futbol a la ciutat.
A la revisió confeccionada per Alarcón es parla de Pepe Llorca, periodista
esportiu i jugadors com ara Pepe Dasí i Pepe Pérez, Pereta, del Levante,
s'assenyala que el Gimnàstic no té cap Pepe entre les seues files i acaba
detenint-se en el València F.C. és a dir "el equip 'Campió'":
"el que més pronte mos vé a la memoria es el tio Pepe, el conegut conserje
del camp del Valencia, el home fiera per els giquets i pelma pera els socis que
volen entrenarse sinse rebut. Gracies a les ganancies que li ha proporcionat la
venta de 'sanwiches' i llimonaes s'ha fet sinyoret, despreciant el cárrec de
vigilant, i ha fundat un galliner capás d'aplacar la fam de tota una ciutat
rusa". Pel que fa als jugadors, esmenta Pepe Llago, "el benjamín del
reserva", "la més falaguera esperansa del futbol valencià" i,
especialment "la bomba final, la canterella que en sí du la presentació
d'eixe Pepet prodigiós, de joc alegre, bonico, de recursos sinse fí, que se diu
Marinet", que era en aquell moment "u dels ídolos del públic, que
s'entusiasma al vore en ell lo paradògic que resulta sa poca estatura en la
altesa infinita de son joc primorós".
A banda d'estes
referències es possible trobar altres proves de la unió de les falles i el
futbol en aquells anys que ens demostren la seua percepció com a fenòmens
contigus fins i tot per les institucions. Per exemple, Antoni Arroyo i Ample,
en contar al Pensat i Fet de 1928 la
història de la génesi del "Tren fallero", una de les primeres
iniciatives ambicioses per potenciar la festa de les falles com a destí
turístic, recorda com "per aquells dies, i pagada per lo nostre Ajuntament
s'enviá a Murcia i Albacete molta propaganda en motiu del partit de futbol
Murcia-Valencia, que va contribuir en gran manera a portar gent a
Valencia". Ja als anys 30, un partir de futbol formarà part del programa
de Festejos de la recent creada com a tal Setmana Fallera. Per exemple, per al
19 de març de 1933 s'anunciava "A les tres i mitja, en lo camp de
Mestalla, partit de futbol entre'l Valencia i el Donostia".
I quan arriben els
temps foscos, quan en acabar la Guerra Civil s'impose per tot arreu un
nacionalisme espanyol homogenitzador i opressor de la nostra identitat com a
poble, les falles i el futbol seran percebuts com a espais potencials de
resistència identitària. És curiós i emocionant assenyalar que fins a dos
articles demanen durant la dècada dels quaranta que els equips valencians
estiguen composats fonamentalment per valencians. Així ho fa Fix a "Parlem
de futbol. Orientacions", qui en 1941 es mostra molt d'acord amb "un
tema d'actualitat": "aquell que parla de la tornada al regionalisme
esportiu […] per a mitigar en el possible algunes conseqüències de
l'organització professional". "Així -conclou- quan es parle del
València, podrem qualificar amb exactitud als seus titulars de valencians, i
llur joc de fútbol valencià". I així ho fa també Donyet en "Aportació
esportiva a les falles" en 1943, qui encara afegeix: "conformes en
què el jugador siga de producció autòctona, però el tècnic també".
En conclusió, repassar
les pàgines de la revista Pensat i Fet ens
mostra clarament com per als seus lectors les falles i el futbol eren dos
elements molt importants per a la vida urbana de la ciutat de València, dos
elements a més que la caracteritzaven com a moderna. Queda clar també que els
equips de la ciutat, particularment l'equip campeó, el Lleó de Mestalla, eren
sentits com dipositaris de la identitat col.lectiva. Aquest sentiment acompanyà
la consolidació del "regionalisme" autonomista fins els anys de la
Segona República, i es va replegar com a defensa simbòlica en els anys del nacionalisme
espanyol franquista.
Queda demostrat així
que "en el camp de l'Algirós / ja començaren a demostrar / que era una
bona manera / per a València representar". I que en Mestalla continuaren.
No hay comentarios:
Publicar un comentario