Aquest article va ser publicat originalment al Llibret de la Falla Sant Nicolau-Mosquit de Gandia de l'any 2018 |
El meu amic Gil Manuel
Hernàndez ha parlat a sovint de l'anti-intel.lectualisme dels fallers. I té
raó. Però crec que en realitat es tracta d'un fenòmen més profund, i que es
percep a altres sectors de la societat valenciana i que en certa mesura pot
considerar-se general als pobles hispànics. Ja Miguel de Unamuno parlava a les
darreries del segle XIX de la "ideofòbia" com un dels mals crònics
que explicaven la crisi d'Espanya.
Ideofòbia, és a dir,
literalment, por a la idea. I deia a més que el revers de la ideofòbia era la
ideocràcia. És a dir, els espanyols tenien poques idees, a sovint una només, i
l'idolatraven i la convertien en el centre de la seua vida, en la base sobre la
que reposaven les seues certeses i la seua apacibilitat. No és extrany
aleshores que tingueren por de les altres idees, donat que podrien
desestabilitzar el seu plàcid sistema de pensament.
Realment alguna part de
raó tenia el catedràtic de la universitat de Salamanca. A l'Estat Espanyol -i
particularment al País Valencià- els intel.lectuals -exceptuant curts periodes
històrics concrets- mai han gaudit de vertadera rellevància social. Joan
Fuster, un dels millors assagistes i divulgadors de tot l'estat, va patir l'odi
d'una part dels seus coterranis, i particularment dels fallers, que el cremaren
en efígie en la Cavalcada del Ninot del 1963. Manuel Sanchis Guarner, malgrat
la seua profunda estima per la ciutat, i la seua enorme cultura i erudició, va
patir també els atacs de sectors reaccionaris. O el mateix Vicent Andrés
Estellés, un dels poetes més importants del segle XX en qualsevol llengua
ibèrica, també va patir el rebuig i el bandejament d'una part de la societat
valenciana.
Lamentablement, durant
anys, els sector més reaccionaris de la societat aconseguiren hegemonitzar,
especialment a la ciutat de València, una festa tan popular com les falles. I
des d'ahí, aquest anti-intel.lectualisme, aquesta visceral ideofòbia, va ser
atiada convenientment. La ideocràcia era la d'una determinada manera d'entendre
la valencianitat, només folklorista, i amb un marcat espanyolisme. Qualsevol
persona que reconeguera ni que fos de manera implícita la unitat de la llengua,
o que es plantejara la recuperació real del valencià en els diferents àmbits
d'ús, o pensara la identitat valenciana en clau nacional, immediatament era
l'objecte preferit de la ideofòbia. I naturalment, qualsevol persona amb un
mínim coneixement lingüístic havia de considerar la unitat de la llengua un fet
obvi. De manera que no només els escriptors esmentats, sinó qualsevol filòleg,
qualsevol lingüista, anava a ser acusat de "catalanista", de traidor,
i de qui sap quines malifetes. A més el seu domini del discurs, la seua
cultura, el convertia en algú temible, un encantador, un manipulador, amb
ocults designis i projectes.
Evidentment, el
franquisme -i el post-franquisme- tinguéren molt a veure en la consolidació de
la ideofòbia fallera. La dictadura és també una ideocràcia potent. En alguns
moments semblava -especialment al Cap i Casal-, que per ser bon faller calia
ser ideòfob. També és de veres que la reacció dels sectors intel.lectuals i
acadèmics no va ser la més inteligent i sí una mica superba. Despreciant
publicament a qui els temia, només feren que retroalimentar l'odi. I el
resultat va arribar a ser una certa alienitat mútua.
Eixe era encara l'estat
de coses quan va nàixer l'Associació d'Estudis Fallers l'any 1990. En aquell
moment -i també després- ser faller de manera oberta a la universitat era motiu
de rialletes apenes dissimulades, o de desconfiança. Jo sóc filòleg, i durant
els meus estudis de llicenciatura vaig amagar la meua condició d'amant de la
festa fallera. Quan finalment vaig decidir declarar-la, sempre havia
d'acompanyar-la amb tota mena d'aclariments: "no és el que penses",
val a dir, no sóc fatxa, ni cutre, ni
blavero. També al món de la festa la nostra doble militància alçava sospites.
Bàsicament, no erem de fiar. No podia ser que la nostra estima per la festa fos
sincera. Hi havia d'haver algun motiu inconfesable amagat.
Crec que les coses han
canviat en les darreres dècades, al menys en part. Crec que a la major part
dels nostres pobles i ciutats aquesta radical incomunicació s'ha anat esvaint.
Fins i tot, tenim casos com el de Gandia, on la relació entre les falles i el
món de la literatura i el pensament és modèlica. I inclús al Cap i Casal tenim
sectors cada vegada més amples de la cultura -i de la universitat- que s'acosten
a la festa per entendre-la, estudiar-la, reflexionar al seu voltant, i
viure-la. I només els sectors més recalcitrants continuen amb la seua actitud
de rebuig i de por.
De tota manera, la
ideofòbia dels fallers, com la del conjunt de la societat, ha sigut el resultat
d'un procés històric. I només una certa reversió dels factors centrals d'eixe
procés acabarà totalment amb ella. La ideofòbia és conseqüència de la manca de
cultura democràtica, de segles de caciquisme, de dictadura, de cultura
autoritària. Només l'aprofundiment general en la democràcia en tots els àmbits
de la societat acabarà del tot amb la ideofòbia. I només una comprensió
vertaderament democràtica de la seua funció social per part dels intel.lectuals
serà la contrapart adequada. De tota manera, els llargs procesos necessiten també
de gestos individuals i de tendències sectorials. Llibres com aquest, lliures
de pors, o enfrontant-se a la cara a les pors, i carregats de curiositat
intel.lectual, són gestos esperançadors i necessaris en la bona direcció.
No hay comentarios:
Publicar un comentario