Aquest article va ser publicat originalment al Llibret de la Falla El Mocador, de Sagunt, de l'any 2018 |
Les falles són un tema
excel.lent per a la literatura infantil i juvenil. Perquè les falles comencen a
viure's de xiquet o xiqueta. De vegades pense que un dels fets que ens
diferencien als que estimem les falles i als que no és la relació que tinguérem
amb elles durant la infantesa. Les falles són una part important de l'educació
sentimental de molts valencians i de moltes valencianes. En certa mesura,
l'emoció que sentim en celebrar cada març la festa de les falles té a veure amb
els ecos que ens porten de les nostres infanteses. Qui ha gaudit les falles de
xiquet, les estimarà sempre, encara que de vegades no s'ho vulga reconéixer.
Per això és molt
important l'aparició de textos com Empar,
Fallera Major infantil, de Fani Grande amb dibuixos de Ramon Pla i
propostes didàctiques incloses (Bromera, 2016), o Les falles, de Carles Cano, amb il.lustracions de Roser Calafell
Serra (La Galera, 2015). O, fins i tot, en altre registre, La fallera calavera, d'Enric Aguilar i il.lustracions d'Esther
Méndez (Sembra, 2015). Perquè parlen de les falles, perquè (especialment en el
cas de les dos primeres, però d'alguna manera també en la tercera, amb la seua
sornegueria gore), ho fan des de
dins, amb una comprensió profunda de la vida fallera, i alhora defugint els
tòpics. I a més, tot siga dit, amb un excel.lent valencià literari, molt
entenidor per al públic al que van dirigides.
Crec que aquest és el
camí. Sense dubte hi ha moltes raons per les quals crec que la socialització
fallera és molt positiva per als xiquets: la falla és com una família extesa,
una illa de sociabilitat tradicional encaixada en el cor de les nostres
ciutats. Els xiquets juguen i es relacionen amb xiquets de totes les edats, i
en diferents generacions. Corren a la plaça, la fan seua, i la gaudeixen com ho
feien els nostres avantpassats. Però també té alguns problemetes, especialment
pel que fa a la naturalització dels rols de génere.
Les comissions adultes
ja fa anys que han començat a tindre presidentes. A les comissions infantils
seria impensable que hi hagués una presidenta infantil, amb la qual cosa,
encara que els càrrecs són simbòlics, es naturalitza que els presidents són xics.
D'altra banda, l'exercici del càrrec de Fallera Major infantil pot tindre el
risc de naturalitzar una bona quantitat de comportaments que converteixen a la
dona en un element ornamental, privat de la paraula, jutjat exclusivament per
la seua apariència física. I això per no parlar, especialment a la ciutat de
València, de la conversió en xicotetes stars
o celebrities que pateixen les Falleres Majors de la ciutat
i la seua cort d'honor, amb horaris draconians, amb pèrdua d'hores d'escolaritat,
amb tot un aprenentatge de rols de dona que consisteixen a somriure, a
controlar l'hieratisme del cos, a estar moníssimes, i a pujar i baixar
d'escenaris, i a fer-ho a més durant hores i sense deixar d'estar radiants: espartana
disciplina de donetes florero. Per
supost, la trajectòria del president infantil acaba amb l'exercici faller.
Sé que és molt
complicat modificar elements de la festa que són sentits com a tradicionals, i
que això no és pot fer de hui per a demà. Però crec també que cal desplaçar
aquestos elements, polir-los dels aspectes que l'evolució social ha convertit
-o hauria d'haver convertit- en anacrònics. Una societat vertaderament
igualitària comença des de la infantesa.
I és en eixe punt tan
delicat on es pot situar la literatura infantil i juvenil. És a dir, pot
contribuir a consolidar eixos rols, a naturalitzar-los, pot convertir-se
simplement en un apèndix més del ritual, i se m'acudeixen alguns exemples que
han caigut en les meues mans per motius diversos i que no vaig a esmentar. I
això -és clar- no és un problema exclusiu ni de la literatura sobre falles ni
de les falles. Hi ha prou amb recordar la estricta divisió per rols genèrics
dels joguets, i determinats textos i sobre tot programes de televisió. La
literatura infantil i juvenil podria convertir-se en un element perpetuador
dels rols. Afortunadament, és molt més fàcil esmentar exemples que treballen en
el sentit contrari:que trenquen estereotips, que escenifiquen
-ficcionalitzant-la- la igualtat.
I els llibres sobre
falles que hem assenyalat van també en aquest sentit. Destaquen valors com la
solidaritat, com la igualtat, posen en valor i tornen molt atractiva per a
qualsevol xiquet o xiqueta la sociabilitat fallera. I a més qualsevol falleret
o fallereta es pot sentir identificat. Potser encara tenen massa importància
les figures simbòliques, la fallera major i el president: protagonistes dels
llibres com -ritualment- de l'exercici faller, encara que el valor del grup
queda ben reflectit i valorat. I crec que eixe precisament seria un camí per
transitar: llibres que conten històries protagonitzades pels fallers d'a peu.
Perquè, al remat, la festa de les falles és una experiència de grup, com la
plantà al tombe. I això -crec- és el més important que trobarà un falleret o
fallereta: un grup de companys i companyes per fer festa junts, per divertir-se
junts, per créixer junts, i en igualtat, un espai col.lectiu, una xicoteta
societat d'iguals, vertebrada per valors com la solidaritat, com el treball
col.laboratiu, en la que poder dir alegrement "nosaltres".
No hay comentarios:
Publicar un comentario